instagram
twitter
whatsapp

Newsletter

euroeconomie (10)
euroeconomie2

Rimani aggiornato su tutte le news di euroeconomie.it

[13/09/2024 20:52] Ecofin and Eurogroup in September with less than a third of the ministers Euroeconomie [12/09/2024 19:27] ECB cuts interest rates by quarter point to 3.5% Euroeconomie [10/09/2024 23:42] Draghi: let's relaunch the EU with 800 billion euros of investments per year Euroeconomie [10/09/2024 23:21] Michel Barnier est le nouveau Premier ministre de France, en fonction depuis le 5 septembre Euroeconomie [08/09/2024 23:50] Eurozone, August inflation at 2.2 per cent Euroeconomie [28/08/2024 15:46] Starmer in Berlin and Paris to visit Scholz, Macron and major French and German entrepreneurs Euroeconomie [22/08/2024 06:36] From Jackson Hole to Frankfurt. Twenty days to the new ECB rate cut Euroeconomie [13/08/2024 13:08] La croissance française portée par les Jeux olympiques Euroeconomie [12/08/2024 19:10] How to improve poverty measurement in the EU Euroeconomie [04/08/2024 08:50] Eurostat : GDP up 0.3% in Q2 in euro area and EU Euroeconomie [20/07/2024 14:46] ECB leaves key interest rates unchanged Euroeconomie [20/07/2024 11:12] The two presidents Von der Leyen and Metsola re-elected at the top of the Eu institutions Euroeconomie [17/07/2024 20:17] Les résultats surprenants des élections françaises. Quel sera l’impact sur la gouvernance de l’économie Euroeconomie [13/07/2024 10:14] "Europa tra presente e futuro": il nuovo libro della Treccani, curato da Amato e Verola Euroeconomie [06/07/2024 09:12] The Labour Party wins the UK elections by a landslide. Starmer Prime Minister. Reeves new Chancellor of the Exchequer Euroeconomie [28/06/2024 08:37] EU summit nominates von der Leyen for second term as Commission President Euroeconomie [24/06/2024 20:27] The first Eurogroup after the European elections Euroeconomie [15/06/2024 19:10] The economic themes of the G7 Summit in Italy Euroeconomie [15/06/2024 10:24] From the European elections a call for greater integration and not the opposite Euroeconomie [14/06/2024 07:38] EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs Euroeconomie [07/06/2024 17:24] ECB cuts key rate by quarter point Euroeconomie [25/05/2024 12:14] Macron to meet German president in first state visit in 24 years Euroeconomie [25/05/2024 11:09] G7 finance summit seeking unity on China and Ukraine Euroeconomie [21/05/2024 16:43] The EU Council has definitively approved the AI Act: the world's first law on technology Euroeconomie [17/05/2024 08:49] Spring 2024 Economic Forecast: A gradual expansion Euroeconomie [10/05/2024 07:34] Happy Europe Day 2024 Euroeconomie [08/05/2024 19:07] Macron press China's Xi on fair trade at Paris summit Euroeconomie [24/04/2024 08:13] European Parliament adopts fiscal rules reform Euroeconomie [17/04/2024 21:30] Draghi's reports on Eu competitiveness and Letta on the single market will outline the Eu economic debate Euroeconomie [16/04/2024 16:54] MEPs approve reforms to the EU electricity market Euroeconomie [16/04/2024 16:45] Parliament adopts reform of the EU gas market Euroeconomie [15/04/2024 16:23] Ecofin, Gentiloni: The debt will fall, do not reduce public investments Euroeconomie [11/04/2024 15:12] ECB holds rates at record highs, signals upcoming cut Euroeconomie [10/04/2024 22:18] Gentiloni: we need to transform the Recovery and Resilience Facility into a permanent resource Euroeconomie [07/04/2024 12:06] EU-US: the sixth ministerial meeting of the Trade and Technology Council Euroeconomie
euroeconomie4

EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs

14/06/2024 07:38

Euroeconomie

Euroeconomie, euroeconomie, euroeconomia, Antonio De Chiara , Cina, veicoli elettrici cinesi, auto elettriche, dazi alla cina sulle auto elettriche, importazioni dalla cina, EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs, giugno 2024, rapporti commerciali,

EU to impose additional tariffs of up to 38% on Chinese EVs

L'Unione Europea aumenta i dazi sulle auto cinesi con il raddoppio (dal 17,4% al 38,1%) delle tariffe sulle importazioni di veicoli elettrici dal 4 luglio 2024

EN - The EU Commission has decided to more than double (from 17.4% to 38.1%) the duties on imports of Chinese electric cars which 'benefit from unfair subsidies' and 'are causing a threat of economic damage to EU producers '

IT - La Commissione Ue ha deciso di raddoppiare (dal 17,4% al 38,1%) i dazi sulle importazioni di auto elettriche cinesi che 'beneficiano di sussidi ingiusti' e 'stanno causando una minaccia di danno economico ai produttori dell'Unione'

La Commissione prevede da luglio misure commerciali nell'intento di tutelare il mercato europeo dalla concorrenza sleale. L'introduzione di dazi da luglio 2024 sull'ingresso di auto elettriche cinesi nell'Unione europea per tutelare la produzione europea avviene nella piena consapevolezza di riaffermare l'automotive come uno dei settori trainanti dello sviluppo industriale dei Paesi dell'Ue ai quali l'esecutivo europeo invia un chiaro invito a non rinunciare. Le tariffe si applicano dal 4 luglio e la commissione ha detto che c'è spazio per una trattativa. I Paesi che esortano per il dialogo sono quelli che hanno votato contro: Germania, Svezia e Ungheria. 

 

La reazione della Cina

Immediata la reazione della Cina che si dice pronta a rappresaglie commerciali. Da Pechino il ministro del Commercio esorta l'Ue “a correggere le sue pratiche” e ad affrontare “le frizioni commerciali con il dialogo”. Pechino si dice attenta a monitorare le mosse della Commissione europea e ad adottare misure necessarie a difendere gli interessi delle multinazionali cinesi del settore.

 

Come gli Stati Uniti 

Cresce nell’Unione l’esigenza di tutelare la filiera europea e limitare il pericolo dell'invasione delle produzioni cinesi, che presentano rischi e livelli di qualità non di rado diversa da quella comunitaria. La Commissione sta seguendo l'esempio di altri grandi Paesi, come gli Stati Uniti, per arginare un fenomeno che potrebbe rivelarsi dannoso e, contemporaneamente, per sostenere la qualità della produzione europea.

Quel che è certo è che è necessaria una politica industriale europea più ampia, che mantenga la scadenza UE del 2035 per la vendita di auto inquinanti, al fine di costruire la catena di approvvigionamento di veicoli elettrici nell'UE e di fornire auto elettriche Made-in-Europe a prezzi accessibili.

 

Antonio De Chiara @euroeconomie.it

 


instagram
twitter
whatsapp

@2021-2023 EUROECONOMIE

SITO WEB REALIZZATO DA Q DIGITALY